|
Preizkusili smo
Neil Pryde RAF JET
Tekst: Matevž Malej; Foto: Aleš Kacjan, Alenka Malej
Leto za letom nastajajo na windsurf tržišču nove veje klasičnih proizvodov.
Zadnja revolucija je bil freestyle, ki je čisto spremenil tržišče in navade jadralcev
na deski. Kar naenkrat za zabavo niso bili potrebni trimetrski valovi in 30 vozlov vetra;
za zabavo zadostuje že 13 vozlov, ustrezna freestyle deska in lahko tudi gladka voda na
Preluki (by the way: zadnjič mi je eden od hrvaških tekmovalcev rekel: "Vi Slovenci
ste res čuden narod. Na Preluko, kjer vsi veste, da je flat in da piha do 20 vozlov,
hodite z wave opremo in 4.5 m2 jadri pa še čelade dajete na glavo. Že res, da je
gužva, a vseeno to še ni hokej!").
Vendar ima tudi freestyle oprema svoje meje. Deske so po
obliki sicer primerne tudi za vožnjo po manjših valovih, a so zaradi razporeditve
volumna in širine precej težke za vožnjo v malce močnejšem vetru, saj jih vzdiguje iz
vode, pa tudi v hitrosti se freestyle oprema ne odlikuje preveč. Osebno pa glavni problem
freestyle opreme, še posebej jader, vidim v njihovi občutljivosti na veter. Freestyle
jadra so zelo specifična glede vetra. Ker so namenjena trikom in čim hitrejšemu
izglisiranju, se jim stabilnost jadrnega središča v močnejšem vetru zelo spremeni. Še
vedno so možni popravki s pomočjo zategovanja navzdol in po loku, a na stabilnost jadra
na žalost ne vplivajo preveč. Center jadra se pomakne nazaj, trapezne zanke kar naenkat
niso več ustrezne, pa tudi jadro spušča veter v zgornjem delu precej slabše. Da ne bo
pomote: freestyle jadro je v idealnem vetru odlično; relativno hitro izglisira, je zelo
okretno in lahko v rokah, a čim veter malce pojača, je že potrebno fino nastavljanje,
če pa se veter še malce spremeni, je vožnja z njim že precej fizična (North Sails je
že pred leti v katalogu ob Volcano Kingu napisal, da to ni jadro za močan veter!).
Jadralci temu pravijo, da ima jadro majhen obseg (range) uporabe. Seveda pa jadralci
želimo, da bi z enim jadrom pokrili čim večji vetrovni spekter.
Zato je se je firma Neil Pryde odločila, da svoje dosedanje freestyle jadro Soul spremeni
v čisto tekmovalno jadro za freestyle in ga tako v letu 2001 ponudi le najbolj zagrizenim
freestyle tekmovalcem (kljub dobri prodaji so se odločili, da zmanjšajo število
proizvedenih Soulov 2001), Soul 2000 pa malce spremeni, mu doda nekaj slalomskega profila
in tako ustvari novo kategorijo jader, ki so jih poimenovali Free Move jadra. Prvi
svetovni izdelek te kategorije je jadro RAF Jet, jadro ki nam ga je na test v velikosti
6.2 m2 posodil slovenski uvoznik teh jader: ELTHE d.o.o. (Iztok Lilik, BTC hala A,
trgovina Action Sport, tel. (01) 58 51 788, GSM (041) 742 725). Poleg jadra sem dobil tudi
jambor, na katerem je to jadro krojeno - Neil Pryde Matrix Wave Pro 2000, dolžina 430,
IMCS 21. O kombinaciji jader in jamborjev je bilo že dosti zapisanega, zato le moje
mnenje: če želite, da se vam jadro obnaša tako kot je bilo krojeno V VSEH POGOJIH,
potem ga kupite z originalnim jamborjem. Verjemite, pri Prydu se to zelo izplača.
Na prvi pogled je jadro standarden tip power wave jader zadnjih let:
pet letvic, od tega ena pod lokom, block head glava, izrazit Bat Wing (v lokih krojen
leech - zadnji rob jadra), predvsm pa čisto jadro brez vseh lepotnih dodatkov, ki smo jih
bili pri Prydu (na jadrih Signature serije in Soulu) vajeni v zadnjih letih. Za pritrditev
loka sta dve možni višini, izberemu si ustrezno glede na moč vetra in našo višino.
Škripec za nategovanje po jamborju je novi Prydov model, prvič predstavljen na RX 2 in
zelo kompatibilen z novimi Prydovimi podaljški. Sila, ki jo potrebujemo za pravileno
zategnjeno jadro po jamboru se s to kombinacijo lahko doseže že z golo roko, brez vseh
dodatnih pripomočkov; je pa res, da gre z kljuko trapeza še vedno lažje! Monofilm je
precej debel, vendar pa jadro nima kakšnih posebnih ojačitev. Žep za jambor je narejen
iz novega Prydovega materiala, ki izgleda (in tudi je) zelo čvrst. Malce me moti oblika
glave, saj se mi zdi majho okno med zgornjo letvico in vrhom jadra zelo občutljivo, še
posebej zaradi zlaganja. Kolegom je ravno to okence v Grčiji pokalo, tako da bi mogoče
moral Pryde razmisliti o kakšni ojačitvi tega predela. To pa je tudi moja edina zamera
temu odličnemu jadru.
Zaradi trdega žepa jamborja je priporočljivo jadro
sestaviti in pred prvo uporabo pustit vsaj eno noč sestavljeno nategnjeno na minimalne
nastavitve. Kljub temu, da je ta nasvet za mnoge čuden, to priporočajo tudi pri NP.
Šivi jadra se morajo zategniti in jadro se tako pravilno izoblikuje po jamborju. Pri
sestavljanju jadra ni nobenih problemov, preseneča le uporaba 430 cm jamborja, saj je pri
teh velikostih bil še lani v uporabi 460 cm jambor. V primerjavi s Soulom 2000 6.2 m2,
ima RAF Jet 4 cm daljši lok in 4 cm krajši jambor. Razika med jadri je najbolj opazna
(razen estetske seveda) v kroju spodnjega roba jadra, ki je pri Jetu približno 2 cm
nižji, in v obliki trebuha, ki je bolj izrazit (glej sliki). Zato je jadro dosti bolj
slalomskega občutka, hitreje izglisira in je predvsem precej
hitrejše od Soula. Ko sem ga obračal prvič, me je najbolj presenetila menjava strani
letvic. Glas udarca ob tem je bil skoraj kot na slalomskih jadrih z camberji, le potegnilo
je dosti manj. Sedaj, ko se je jadro že udelalo, se je tudi zvok zelo zmanjšal. Tudi v
premočnem vetru se RAF Jet obnaša izredno dobro. Sam sem ga vozil pri približno 25
vozlih in me ni kaj dosti raztegovalo. Najboljši pokazatelj za to mi je bil Simon, ki je
imel probleme s svojim Gaastra Pulsom 6.3, kljub originalnemu Fiberspar jamborju in je
odšel zmanjšat jadro na 5.3 (ponavadi sem menjal Soula 6.2 takrat kot on). Tudi prej pa
je bil Jet hitrejši in je malce prej izglisiral. Jeta 6.2 sem vozil tako še potem, ko so
vsi drugi že zamenjali jadra za 5 - ke. Je izjemno okretno jadro, triki kot so 360
(slika) ,
areal jibe, body drag … , se z njim izvajajo zelo lahko, tudi zaradi dodatne hitrosti,
ki jo za dobro izvedbo potrebujejo. Odpiranje jadra (twist control) je izredno dobro, saj
se njegov center tudi pri močnejših refulih ne premakne in tako omogoča lahko kontrolo
tudi ko je jadralec pripet na trapez. Verjetno ima zasluge za tako obnašanje tudi
originalni jambor. Malce težje (v primerjavi s Soulom 6.2) pa mi je bilo izvajanje duck
jiba in trikov s clew first, saj je spodnji rob jadra nižji, sam pa sem bolj majhne rasti
in kratkih rok. Seveda pa se tudi te trike lahko izvaja, le nižje proti vodi je potrebno
spustiti jadro.
Je pa glavna prednost tega jadra v njegovi vsestranskosti,
saj ga zaradi kroja samega brez problema postavimo na slalomsko, freeride, freestyle ali
pa celo wave desko. Sam že prebližno tri mesece uporabljam kot največje wave oz.
najmanjše freestyle jadro RAF Jet 5.2 in sem z njim izjemno zadovoljen. Na wave deski
(Mistral Wave 253, 72 lit.) se vozi odlično, medtem ko se je pri Soulu 5.4 čutilo, da
jadro ni bilo krojeno za wave deske. Proizvajalec hvali tudi izglisiranje jadra pri
šibkejšem vetru, a ga v mejnem vetru žal nisem uspel preizkusiti.
Bolj kot zanimivost (na NP Chatu NP Maui): Jadro RAF Jet
7.2 naj bi na ustrezni deski (Pryde zadnje čase reklamira predvsem JP - je) JP Freeride
272 izglisiralo pri 12 - 14 vozlih, na JP Freemovu 265 pa pri 15 vozlih. Je pa moj
standarden odgovor nekomu, ki želi jadro, ki čim hitreje izglisira ta, da si omisli
kakšno jadro s camberji (npr. V8, …). Z jadrom brez cam - ov se njihove meje glisiranja
nikakor (še) ne da doseči!
Komu bi svetoval nakup tega jadra? Waverju, ki išče dovolj močno jadro, da njegovo
majhno desko tudi pri mejnem vetru potegne iz (neprevelikih!) valov; na žalost pa ni
dovolj ojačano za vožnjo po velikem valu, ki ga pa, roko na srce, pri nas večinoma ni.
Povprečnemu surfarju, ki si ne želi zapletenih jader in išče jadro, ki bi ga hitro
sestavil in vozil v vseh pogojih na gladki vodi in slovenskem "čopu" ter ga ne
menjaval vsakič, ko veter malce močneje zapiha. Freestylerjem, ki si želijo kdaj pa
kdaj tudi malce več hitrosti in ne le trikov (čeprav je letos približno polovica NP
freestyle teama tudi na freestyle tekmovanjih vozila RAF Jet-e). Začetniku, ki išče
jadro lahko za dvigovanje iz vode in za učenje vožnje, je pa na žalost vseeno
občutljivo - monofilm je pač monofilm, ne glede na njegovo debelino. Skratka:
vsestranskost se pri Neil Prydu (letos) imenuje RAF Jet! |
... |